Att undervisa analfabeter



Många nyanlända har ett annat skriftspråk en det latinska.
De kan läsa och skriva på sitt språk och kan använda det skrivna språket som en resurs för att komma ihåg saker. När de lär sig ett nytt ord på svenska kan de t.ex. skriva det fonetiskt på modersmålet.

En del nyanlända har inte något skriftspråk. De har kanske inte haft någon sammanhängande skolgång och inte använt det skrivna språket. De har istället utvecklat andra strategier för att komma ihåg saker.
De kan ha lärt sig flera språk utan att kunna läsa och skriva.

Alla elever lär sig på olika sätt, men för den elev som aldrig läst eller skrivit (och inte heller varit skolelev tidigare) behövs det andra strategier än för den som kan läsa och skriva.
Om du inte kan använda det skrivna ordet som stöd för minnet behöver du höra nya ord flera gånger. Men eftersom du är van att komma ihåg saker har du kanske strategier för detta som är bättre än en person som aldrig har kunnat läsa och skriva.

All undervisning är lärarens ansvar men som studiehandledare kanske du möter elever som antingen helt saknar skriftspråk eller som inte läser/skriver det latinska alfabetet.
Här är ett exempel på hur man kan arbeta med alfabetisering på ett tidigt stadium.
Metoden kommer från Margareta Mörling som har skrivit det populära sfi-materialet Framåt.

Här skriver jag kortfattat hur jag brukar göra när jag arbetar med alfabetisering och vad som är viktigt att tänka på:

- Lär ut bokstavsljuden, inte bokstävernas namn (b inte bee, d inte dee)

- Börja inte från början. Starta med en vokal, förslagsvis o och några konsonanter (t.ex. b,k,r,s,t)
Sedan bildar ni enstaviga ord. Använd bilder så att orden blir meningsfulla. Det är bra om orden är relevanta för eleven, t.ex. bok.

- Tänk på att det tar tid. Att lära sig bokstäverna brukar gå ganska fort men att lära sig läsa är en lång process.

- När ni arbetar med skrivinlärning och eleverna ska skriva av, välj ett typsnitt (en font) med vanliga "a", inte den här typen, t.ex. comic sans.

Lästips:

Att undervisa analfabeter, Margareta Mörling

På Nationellt centrum för andraspråksforskning finns artiklar med råd till den som arbetar med alfabetisering.
Här hittar du en länklista.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar